Sunday, August 26, 2012

Pais Tempoyak

Salam...

meh la nak translate entry sebelum ni ke BM..tak sedap plak aku rase...bile berkongsi resipi dalam bahasa inggeris tuh..huhuhu..

Kalo nak buat pais tempoyak ni senang je... Yang penting korang kene ade temPoyak, ikan, cili api, daun kunyit.... mesti jadi punye... Sebenarnye resipi ni kene bakar... tapi memandang susah nak cari tmpt bakar, aku masak je atas kuali...hehehe...

Bahan-bahan:

1 - Ikan
2 - Tempoyak
3 - Cili api
4 - Garam
5 - Gula
6 - Serbuk Kunyit (dapat kunyit idop lagi sedap!)
7 - Daun Kunyit
8 - Daun Kesom (takde pun takpe :D)

cara-caranye;

korang tumbuk la semua cili api, garam, and serbuk kunyit tu... Kalau tempoyak korang tu masam sgt, korang kene la tambah gula skit dan tambah jugak ajinomoto..kalau taknak bubuh pun takpe..ikut suke la... ^_^

Bile dah lumat semua bahan-bahan ni, hiris la daun kunyit dan daun kesum tu...halus-halus tau...

Lepas tu, amek cili yg ditumbuk dgn garam, serbuk kunyit, gula, aji tadi tu...gaul dgn tempoyak....lepas tu masukkan daun kunyit / daun kesum tadi....

Dah gaul gaul gaul tu....lumur la dekat ikan korang....lepas tu...kalo korang ade tmpt bakar tu, balut ikan tadi yg dh dilumur tadi dgn daun pisang..lepas tu bakar la...
*mcm aku takde tmpt bakar, aku letak je atas kuali..dgn api kecik / perlahan..aku masak selama lebih kurang 20 minit. 15 minit pertama tu korang boleh terbalikkan ikan perlahan2... Kene terbalikkan perlahan-lahan sebab dia mungkin akan hancur..hehehe ^_^

lepas tu..dh siap and boleh makan ngn nasi...ok :)

nah aku kasi gambar comey skit...


cilok dari blog siape tah..sorry..hehehe





No comments:

Post a Comment